Finanční řízení v malé firmě se většinou omezuje na administrativní sílu, která vydává faktury a pak na ředitele, který si hlídá platby a přes stav bankovního účtu sleduje, jak se firmě daří.
To je celkem logický a vhodný začátek finančního řízení ve firmě. Ale jde to zvládat jen do určité velikosti firmy.
Jakmile se tato velikost překročí, ředitelova agenda spojená s rozvojem firmy, obchodem a lidmi narůstá natolik, že na finance zbývá čím dál tím méně času. Zároveň při růstu firmy finance nabývají na důležitosti, protože rostou mandatorní výdaje, firma se rozvíjí a v tom už je jednoduché se bez zkušeností a řádné péče ztratit.
Někteří ředitelé to řeší tak, že chtějí potřebná čísla a informace po své účetní. Jenže pohled účetního je diametrálně odlišný od pohledu, který potřebuje ředitel pro svá rozhodnutí. Účetní řeší čísla z pohledu zákonů a daní, ale většinou neznají, jaká čísla jsou potřebná pro řízení firmy.
Manažerský reporting jako naprostý základ
Pohled na čísla, který potřebuje ředitel firmy, se nazývá manažerský reporting.
Ten vždy vychází z účetnictví, ale sumarizuje čísla v takovém členění, aby to vedení firmy dalo potřebné informace. Jsou v něm vidět historické trendy, které se dají využít při predikcích vývoje do budoucna.
Z predikcí pak ředitel firmy vidí, jakým směrem se firma ubírá a může na základě toho včas reagovat a přijmout odpovídající rozhodnutí.
V manažerském reportingu bývají kromě čísel z účetnictví i čísla obchodní, skladová apod. Na jednom místě je tak vše podstatné, co by vedení firmy mělo na pravidelné bázi sledovat.
Manažerským reportingem ale úloha finančního řízení v malé firmě nekončí. Je to jen jedna část finanční agendy, která je v malé firmě potřeba.
Hlavních 10 činností finančního řízení v malé firmě
- Nastavit a udržovat spolupráci s účetními.
- Vystavovat faktury odběratelům.
- Hlídat a urgovat vydané faktury po splatnosti.
- Platby přijatých faktur, pokud to nedělá sama účetní.
- Hlídat cash flow.
- Poskytovat vedení firmy čísla ukazující historickou ziskovost firmy.
- Připravovat predikce budoucího vývoje ziskovosti a cash flow.
- Poskytovat jakákoliv čísla potřebná pro rozhodnutí vedení firmy.
- Posuzovat investiční příležitosti.
- Hlídat ziskovost jednotlivých produktů firmy.
Výše uvedené činnosti samozřejmě nejsou kompletním výčtem finanční agendy, ale v každé firmě o jakékoliv velikosti by je měl někdo zastávat.
Pokud něco z toho chybí, je možné, že firma prodává své produkty pod cenou, investuje do něčeho, co se jí nevyplatí, nebo pozdě zareaguje na obrat v poptávce po jejích službách. A tomu je vhodné předejít kvalitním finančním řízením.
Jak to funguje u vás ve firmě? Máte pokryté všechny hlavní činnosti finančního řízení? Potřebujete s tím pomoct? Jsem tu pro vás. S čím konkrétně vám můžu pomoci se dozvíte tady.